Pojęcie przerwy regulowane jest w dwóch aktach prawnych:
- art. 7 rozporządzenia 561/2006 reguluje przerwy w jeździe ciągłej
- art. 13 Ustawa o czasie pracy kierowców reguluje przerwy w czasie pracy kierowcy
Poniżej zajmiemy się przerwą wykonywaną w czasie pracy kierowcy.
Art.13 ustawy o czasie pracy kierowców
- Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
Jeżeli planujemy czas pracy nie dłuższy niż 9 godzin, to po sześciu godzinach pracy należy wykonać przerwę co najmniej 30 minutową.
Jeżeli planujemy czas pracy dłuższy niż 9 godzin, to po sześciu godzinach pracy należy wykonać przerwę co najmniej 45 minutową.
Pamiętaj
Przepis dotyczący przerwy po 6 godzinach pracy dotyczy całego dnia pracy. Oznacza to, że wystarczy wykonać JEDNĄ przerwę 45 minut i później nie musisz już robić tej przerwy po kolejnych 6 godzinach pracy (przykład powyżej).
Prawidłowo wykonana przerwa
Nie prawidłowo wykonana przerwa
Kierowca w tym przykładzie przekroczył okres 6 godzin pracy (4+3=7h) bez przerwy. Powinien od godziny 11:00 zacząć odbierać przerwę. Mimo wykonania później przerwy 45 minutowej , niestety nastąpiło naruszenie art.13 ustawy o czasie pracy kierowców.
W tym przykładzie kierowca rozpoczął pracę o 5:00 i pracował przez 6 godzin do 11:00. Od tej godziny rozpoczął przerwę trwającą 40 minut. Zatem planował, że nie będzie pracował dłużej niż 9 godzin. Niestety jego czas pracy po tej przerwie trwał 5 godzin i 35 minut, co oznacza:
6:00 (przed przerwą) + 5:35 (po przerwie) = 11:35
Tym samym kierowca w czasie wykonywania przerwy 40 minutowej nie wziął pod uwagę, że jego łączny czas pracy będzie dłuższy niż 9 godzin.